آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ساعت ۱۸:۵۳
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:

۶۶ درصد دام‌های خراسان شمالی هویت‌دار شد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۶۶ درصد دام‌های این استان شامل گاو، گوسفند، بز و شتر پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده است.
۶۶ درصد دام‌های خراسان شمالی هویت‌دار شد,خراسان شمالی+بجنورد+دام+دامدار+گاو+شکاری+دام سبک+دام سنگین+گوسفند+بزغاله+گوساله+شتر

به گزارش پایگاه خبری بجنا،به نقل از ایرنا، مهدی شکاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هر گونه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود، گفت: به همین منظور باید تمامی دامداران نسبت به پلاک‌گذاری دام های خود اقدام کنند.

وی افزود: در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

وی گفت: در این استان ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و 2 هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

وی اظهارداشت: داشتن آمار جمعیت دامی و توزیع هدفمند نهاده های دامی، برآورد میزان تولیدات از جمله اهداف طرح پلاک کوبی و هویت گذاری دام است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در راستای قانون نظام دامپروری کشور و اجرای شیوه نامه ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده،  مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح ملی پلاک کوبی و هویت گذاری دام از اواخر سال ۹۷ به استان ها ابلاغ شده است.

شکاری اظهار داشت: اجرای طرح هویت گذاری دام‌های سبک و سنگین استان از طریق عقد تفاهم نامه بین مرکز اصلاح نژاد دام کشور با مجریان مرکزی و هم اکنون در سطح استان از طریق سه مجری استانی شامل اتحادیه دامداران، اتحادیه امور عشایری و اداره کل دامپزشکی استان با به کارگیری ماموران آموزش دیده در حال اجرا است.

وی افزود: با ثبت اطلاعات دامداران در سامانه جامع مرکز، یک کد گله و یک شناسه به هر دامدار اختصاص می یابد و تمام دام های پلاک کوبی شده با این کد شناسایی و به راحتی ردیابی می شوند.

وی گفت: همچنین شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق دام خواهد شد زیرا مشخصات تمام دام ها در سامانه اصلاح نژاد دام کشور ثبت می شود.

شکاری افزود: هرگونه نقل و انتقال دام بدون شناسنامه و حتی نگهداری آن قاچاق محسوب و برابر قانون با آن برخورد می‌شود.

خراسان شمالی در زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه نهم کشور را دارد.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان