آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۶ - ساعت ۱۶:۱۵
عصر اترک بررسی کرد؛

داستان خشک شدن بند عبدل آباد/سوژه گیری از آب تخلیه شده

اخیرا فیلم و عکس هایی از بند عبدل آباد واقع در بخش حصار و گرمخان منتشر شده که از خشک شدن این بند که حتی ماهیت گردشگری نیز دارد، حکایت داشته و این مسئله نگرانی های مردمی را درمرکز استان بوجود آورده است که آنان خواهان اعلام علت اصلی این مسئله شده اند.
داستان خشک شدن بند عبدل آباد/سوژه گیری از آب تخلیه شده,

به گزارش عصر اترک، بندخاکی روستای عبدل آباد واقع در 23 کیلومتری بجنورد و در محدوده شهر حصار و گرمخان قرار دارد که وجود این بند به منطقه حصار و گرمخان ماهیت گردشگری داده است.

طی روزهای اخیر فیلم ها و عکس هایی در سایت های خبری استان منتشره شد که از خشک شدن این بند حکایت داشت.

درحالیکه این بند محل تامین آب برای آبیاری زمین های کشاورزی اهالی عبدل آباد است.

در فیلم منتشر شده، علت خشک شدن این بند کاهش نزولات جوی در فصل پاییز امسال عنوان شده بود.

با این وجود، پایگاه خبری عصر اترک درباره وضعیت کنونی بند عبدل آباد و علت بی آب ماندن آن را جویا شد که در همین باره، سید ابراهیم سیدی، مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: بند عبدل آباد منطقه حصار و گرمخان واقع در شهرستان بجنورد 15 سال قبل به منظور بهره برداری کشاورزان این منطقه برای آبیاری زمین های کشاورزی خود که در پایین رودخانه اترک قرار دارند به بهره برداری رسید و تحویل این کشاورزان شد.

سیدی تصریح کرد: این بند دارای آب دائمی نیست و محل تامین آب آن از رودخانه اترک است که در فصل پاییز و زمستان با استفاده از دستگاه های پمپاژ آب از رودخانه اترک به داخل مخزن 350 هزار متر مکعبی این بند انتقال داده می شود تا در فصل بهار و تابستان برداشت شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر که فصل بارش ها است، بهره برداران نسبت به پمپاژ آب از رودخانه اترک به داخل این بند اقدام خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: هنوز مالکان این منطقه دستگاه های پمپ خود را روشن نکرده اند تا آب را از رودخانه به داخل مخزن بند انتقال دهند.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد: اخیرا تصاویر و فیلم هایی از این بند منتشر شده است که قصد انعکاس خشک شدن این بند را داشته اند درحالیکه این روایت صحیح نیست و برداشت اشتباهی را انعکاس داده اند.

سیدی تصریح کرد: پر و خالی کردن این بند از آب توسط بهره برداران امری است که هر ساله انجام می شود.

ابراهیم هاتفی فرد، بخشدار حصار و گرمخان نیز در این باره اظهار کرد: بهره برداران بند عبدل آباد، اهالی روستای عبدل آباد هستند که زمین های کشاورزی آنان در پایین دست رودخانه اترک قرار دارند.

هاتفی فرد گفت: این بهره برداران سه سال قبل بهره برداری از مخزن این بند را به یک آبزی پرور به مدت پنج سال اجاره دادند.

وی افزود: این آبزی پرور نیز نسبت به پرورش ماهی، مرغابی و غاز اقدام کرد.

وی همچنین عنوان کرد: ماهی های پرورش یافته، برداشت شده و بهره برداران عبدل آبادی مخزن بند را خالی کرده اند تا دوباره آب جدید را از رودخانه اترک به داخل مخزن بند پمپاژ کنند.

بخشدار حصار و گرمخان خاطر نشان کرد: بهره برداران آب این بند را در فصل پاییز تخلیه و در فصل زمستان نیز آبگیری می کنند تا از آب آن در فصول بهار و تابستان به منظور آبیاری زمین های کشاورزی خود استفاده کنند.

هاتفی فرد یادآور شد: در حال حاضر نیز بهره برداران عبدل آباد در حال اورهال دستگاه های پمپاژ خود هستند.

انتهای پیام/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان