آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ساعت ۲۰:۲۲
در گفت و گو با عصر اترک اعلام شد؛

تامین آب پایدار در روستاهای خراسان شمالی ۹۰۳ میلیارد تومان اعتبار می طلبد/بهره مندی از ظرفیت ماده ۵۶ منتظر امضای چهارجانبه

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: عملیات تامین آب پایدار برای روستاهای شناسایی و معرفی شده در سند تامین آب پایدار روستاهای استان که دچار تنش آبی هستند به تامین 903 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی طی شش سال پیشرو نیاز دارد.
تامین آب پایدار در روستاهای خراسان شمالی 903 میلیارد تومان اعتبار می طلبد/بهره مندی از ظرفیت ماده 56 منتظر امضای چهارجانبه,

غلامحسین ساقی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره نحوه اجرای سند تامین آب پایدار روستاهای خراسان شمالی اظهار کرد: پس از آنکه در بهمن ماه سال گذشته شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی در کشور با یکدیگر الحاق و یکپارچه شدند، شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی نسبت به بررسی وضعیت تامین آب مناطق روستایی استان اقدام کرد.

ساقی گفت: در همین راستا، مطالعات بررسی وضعیت موجود تامین آب روستاهای استان انجام و سند تامین آب پایدار روستاهای استان برای افق سال 1430 تدوین و تهیه شد.

وی بیان کرد: در این سند مشخص شده است که 300 روستای خراسان شمالی دارای تنش آبی هستند که از این تعداد، 18 روستا وضعیت حادتری دارند همچنین 314 روستای دیگر نیز در مرز تنش آبی قرار دارند که با تانکرهای سیار آبرسانی می شوند.

وی افزود: این روستاهای یاد شده تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی قرار دارند.

ساقی در ادامه به 61 روستای دیگر که دارای کد روستایی هستند با این وجود علاقه ای نداشته اند که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان قرار بگیرند نیز اشاره کرد و گفت: تعدادی از این روستاها دچار تنش آبی هستند که این شرکت آمادگی دارد درصورتیکه این روستاها تمایل داشتند آنها را تحت پوشش خود قرار دهد.

وی در ادامه درباره اقداماتی که باید برای تامین آب پایدار این روستاهای اشاره شده، انجام شوند، اظهار کرد: در این سند اجرای پنج نوع عملیات شامل اصلاح شبکه آب، تامین آب از محل سدها و حفر چاه ها، احداث خطوط انتقال آب، برق رسانی به شبکه تامین آب، توسعه شبکه توزیع آب در مناطق روستایی استان هدفگذاری و برنامه ریزی شده است.

وی اعلام کرد: اجرای این اقدامات عملیاتی اشاره شده با قیمت های کنونی، به تامین 903 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این اقدامات باید از سال مالی جاری تا پایان سال 1405 انجام شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: درصورتیکه طی این شش سال ( از سال مالی 99 تا پایان سال 1405) این اقدامات زیرساختی در مناطق روستایی استان انجام شوند، این مناطق تا سال 1430 شرایط پایدار در تامین آب شرب و بهداشتی خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی آماده اجرای برنامه های این سند در مناطق روستایی استان است، اعلام کرد: منابع تامین اعتبار برای اجرای این سند در استان، اعتبارات ملی و اعتبارات استانی هستند.

وی تصریح کرد: نکته قابل تامل آن است که تامین اعتبار از دو ردیف یاد شده پاسخگوی اجرای عملیات های برنامه ریزی شده در این سند تا سال 1405 نخواهد بود.

ساقی خاطر نشان کرد: در نیمه نخست امسال توانستیم فقط تنش آبی 18 روستای استان را مرتفع کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه رفع تنش آبی 32 روستای دیگر را تا پایان سال مالی 99 در دستور کار داریم، اعلام کرد: درصورتیکه اعتبار مورد نیاز اختصاص داده نشود اجرای آن میسر نخواهد شد.

با این وجود، وی به استفاده از ظرفیت ماده 56 قانون الحاق برای عملیاتی شدن اجرای برنامه های این سند اشاره کرد و گفت: استاندار خراسان شمالی برای خروج از بن بست تامین منابع مالی برای این سند، این ظرفیت قانونی را معرفی کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی درباره ماده 56 قانون الحاق گفت: دولت بر اساس صدور مجوز ماده 56 تضمین می دهد تا سرمایه گذاری بخش خصوصی را تسویه کند.

وی اظهار کرد: در همین راستا، در ماه گذشته در استان پیش نویس تفاهم نامه ای به ارزش 719 میلیارد تومان برای اجرای برنامه های این سند تنظیم و به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارسال شد تا امضای رییس سازمان برنامه و بودجه و مدیر عامل آب و فاضلاب کشور همچنین امضای مدیریت بانک عامل اخذ و تفاهم نامه نهایی منعقد شود.

وی افزود: امضای چهارم این تفاهم نامه، امضای استاندار خراسان شمالی خواهد بود که استاندار با عقد این تفاهم نامه موافقت دارد.

ساقی در خاتمه بیان کرد: در حال حاضر اجرای برنامه های این سند منتظر امضاها و عقد این تفاهم نامه چهار جانبه است.

انتهای پیام/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان