آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ساعت ۲۱:۴۱
دبیر اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد مطرح کرد:

تناسب بین صادرات و مصرف در راستای حمایت از کشاورز/ میوه های خراب سهم کارخانه های آبمیوه گیری

مجید صفری با اشاره به اینکه باید بین صادرات و مصرف تناسب ایجاد شود، افزود: در واقع نباید به گونه ای باشد که کل تولیدات داخل کشور در فاز صادرات قرار بگیرد و مردم کشور از آن میوه محروم شوند یا اینکه به صورت کامل جلوی صادرات گرفته شود که کشاورزان ضرر کنند.
تناسب بین صادرات و مصرف در راستای حمایت از کشاورز/ میوه های خراب سهم کارخانه های آبمیوه گیری,

مجید صفری، دبیر اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک مهم ترین دلیل افزایش قیمت میوه ها در بازار را افزایش هزینه ها عنوان کرد و گفت: قطعا افزایش هزینه های یک کارگر از 50 به 150 هزار تومان، سبد خالی میوه از 1500 تا 2200 به دانه ای 4000 تا 8000 ، کیسه خالی مورد استفاده برای صیفی جات از دانه ای 2000 به 7500 تومان در افزایش قیمت میوه در بازار تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت میوه را هزینه های بالای ماشین های حمل بار خواند و گفت: قیمت حمل یک کامیون بار از 100 هزار به دو میلیون تومان رسیده است.

صفری با اشاره به اینکه یک مرحله سم پاشی باغ برای یک باغدار 10 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: سم آفت سیب که در سال گذشته لیتری 100 هزار تومان بود اکنون به لیتری یک میلیون تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به خاطر نبود نظارت کافی و عرضه سم های چینی در بازار شاهد بودیم که گاهی برخی از سموم که به عنوان علف کش استفاده می شوند نه تنها علف های هرز را از بین نمی برند باعث خشک شدن محصول و ضرر کشاورزان می شوند.

صفری اضافه کرد: در حال حاضر کشاورز برای کاشت پیاز کیلویی دو هزار و 500 تومان هزینه می کند که این هزینه ها سرسام آور هستند و در نهایت سود زیادی برای کشاورز نمی ماند.

 

افراد غیرمتخصص در صدر امور کشاورزی

دبیر اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ گونه حمایت دولتی از کشاورز انجام نمی شود، همچنین افراد غیرمتخصص و ناکارآمد در صدر قرار می گیرند که هیچ گونه تخصصی در حوزه شغلی شان نداشته اند و قطعا نتایج خوبی حاصل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل گسترش امکانات دیجیتال کشاورز مستقیما با سایر نقاط کشور در ارتباط است، گفت: کشاورز زمانی که احساس کند از صادرات حمایت می شود و قیمت فروش بالاست از فروش محصولش خودداری می کند.

صفری گفت: در کشورهای دیگر با حمایت از کشاورز و ارائه ابزارآلات ارزان قیمت کارشان را تسهیل می کنند، در حالی که در ایران بخش زیادی از درآمد کشاورز صرف هزینه های کشاورزی می شود.

دبیر اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد با اشاره به اینکه در افزایش قیمت میوه عرضه شده در بازار عوامل متعددی اثرگذار هستند، گفت: به طور مثال هزینه انتقال هر یک کیلو سیب به سردخانه 500 تومان و هزینه نگه داری نیز 500 تومان در نظر گرفته می شود که باتوجه به هزینه های بالا خیلی از باغداران توان نگه داری محصولات را در سردخانه ندارند و آن محصول را با قیمت های پایین به فروش می رسانند.

 

میوه های بی کیفیت در پاکت های آبمیوه ها

صفری گفت: میوه ای همچون سیب از سوی کارخانه های کمپوت و آب میوه گیری، کیلویی 600 تومان از باغدار خریداری می شود که کاملا قیمت غیرمنصفانه است،  اما تمام محصولات بی کیفیت و غیرقابل استفاده در کارخانه به دلیل نبود نظارت های بهداشتی  به آبمیوه تبدیل شده و با قیمت های گزاف در بازار عرضه می شود.

وی با اشاره به فصل برداشت پیاز در استان گفت: پیازی که در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت، کیلویی دو هزارو 500 تومان برای کشاورز هزینه دارد، در میدان بار با کیفیت عالی سه تا چهار هزار تومان به فروش می رسد.

صفری با اشاره به اینکه تولید پیاز در استان خراسان شمالی بیش از نیاز استان است، گفت: با تعطیل شدن صادرات قیمت ها به صورت راکد درآمده و فروش پایین است.

دبیر اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد با اشاره به اینکه باید بین صادرات و مصرف تناسب ایجاد شود، افزود:  نباید کل تولیدات داخل کشور در فاز صادرات قرار بگیرد و مردم کشور از آن میوه محروم شوند و نه اینکه به صورت کامل جلوی صادرات گرفته شود که کشاورزان ضرر کنند.

 

تناسب بین صادرات و مصرف برقرار شود

صفری اضافه کرد: با سیاست گذاری های درست و ایجاد تناسب بین میزان صادرات و مصرف داخل، قطعا هم کشاورز سود خواهد برد و هم مصرف کننده داخلی توان خرید خواهد داشت.

صفری با اشاره به اینکه فروشندگان میوه در سطح شهر براساس قانون می توانند 30 درصد به فاکتور خرید اضافه کنند، گفت: اما برخی از فروشندگان بیش از مقدار به فاکتور اضافه می کنند که این گونه رفتارها بی انصافی در مقابل خریدار است.

وی گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در میدان بار وجود ندارد و کرونا ضربه بزرگی به سیستم کشاورزی زده زیرا به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم، فروش میوه به شدت پایین آمده است.

دبیر اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد  گران ترین میوه در میدان بار را گلابی اسپادانا با قیمت کیلویی 25 تومان و لیمو ترش  از کیلویی 15 تومان تا 20 تومان عنوان کرد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم