آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ساعت ۲۲:۹
در گزارش عصر اترک بررسی شد؛

دغدغه های مخابراتی و اینترنتی در شهرستان مرزی خراسان شمالی

با شیوع بیماری کرونا دغدغه کمبود زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی در شهرستان مرزی راز و جرگلان در استان خراسان شمالی در مقایسه با سال های گذشته بسیار پرنگ تر شده است و رفع این کمبود زیرساختی از مطالبات جدی اهالی این شهرستان است.
دغدغه های مخابراتی و اینترنتی در شهرستان مرزی خراسان شمالی,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، شهرستان مرزی راز و جرگلان در استان خراسان شمالی سال ها است از کمبود بسیاری از زیرساخت های از جمله زیرساخت فناوری و مخابراتی رنج می برد.

با شیوع بیماری کرونا اهمیت برخورداری این شهرستان از این زیرساخت به ویژه در زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان بسیار مهم شده است که در حال حاضر ارتقا و بهبود بخشی به وضعیت زیرساختی خدمات فناوری و مخابراتی این شهرستان از مطالبات جدی اهالی این منطقه است.

 

 ضریب نفوذ ضعیف اینترنت در راز و جرگلان

در همین باره، جواد جوانوش، بخشدار غلامان در شهرستان راز و جرگلان درباره وضعیت زیرساخت های اینترنتی در شهرستان راز و جرگلان اظهار کرد: در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی که در سال 91 انجام شد 17 سایت موبایلی در این شهرستان ایجاد شد.

جوانوش در ادامه عنوان کرد: با این وجود، در حال حاضر از 82 منطقه ( شهری، آبادی و کلاته) این شهرستان هنوز 14 منطقه فاقد ارتباطات اینترنتی هستند.

وی افزود: از این 82 منطقه، مناطقی که به شبکه ارتباطات اینترنتی متصل هستند ضریب نفوذ این اتصال 12 درصد است.

وی همچنین بیان کرد: در شهرستان راز و جرگلان 59 آبادی نیز فاقد اینترنت پر سرعت هستند که ضریب برخورداری آنها از این شبکه 28 درصد است.

در عین حال، بخشدار غلامان در شهرستان راز و جرگلان خاطر نشان کرد: در این شهرستان 14 منطقه نیز زیرساخت اینترنتی ندارند.

افزون بر این، جوانوش به سال تحصیلی جاری نیز اشاره کرد و گفت: در این شهرستان تنها 20 درصد از دانش آموزان به اینترنت دسترسی دارند.

 

روستاهای تولید محور راز و جرگلان فاقد اینترنت پر سرعت

عابدی، رییس شورای شهر راز نیز اظهار کرد: مناطق روستایی این شهرستان تولید محور هستند درحالیکه این مناطق روستایی به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند که بتوانند با بازار و مشتریان خود ارتباط داشته باشند.

عابدی خاطر نشان کرد: تامین بسته های اینترنتی و ارتقای اینترنت همراه اول برای جمعیت دانش آموزی این شهرستان بسیار ضروری است.

وی عنوان کرد: تهیه تبلت و گوشی تلفن همراه برای تحصیل دانش آموزان این شهرستان همراهی خیران را می طلبد.

 

مطالبه دانش آموزان راز و جرگلانی بر ارتقای اینترنت اپراتورها در این شهرستان

روح الله حسین پور، فرماندار راز و جرگلان نیز بیان کرد: ارتقای اینترنت همراه اول برای جمعیت دانش آموزی این شهرستان بسیار ضروری است.

حسین پور همچنین خاطر نشان کرد: در این شهرستان 46 ایستگاه مخابراتی وجود دارد که در صورت قطع شدن برق، این ایستگاه ها از کار می افتند.

وی همچنین افزایش تعداد دفاتر پیشخوان در این شهرستان برای خدمات دهی به ساکنان این شهرستان را بسیار ضروری دانست.

 

اقدامات در دستور کار برای بهبود وضعیت زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی در راز و جرگلان

علی مرتضوی، مدیر کل فناوری و اطلاعات خراسان شمالی درباره رفع این کمبودها در این شهرستان اظهار کرد: در شهرستان راز و جرگلان تا به کنون اقداماتی برای بهبود وضعیت زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی انجام شده است که از آن جمله می توان به راه اندازی رومینگ اپراتورهای ایرانسل و همراه اول همچنین ایجاد 12 سایت ایرانسل اشاره کرد که راه اندازی هفت سایت دیگر نیز در دست اقدام است.

مرتضوی در ادامه افزود: در حال حاضر پوشش این دو اپراتور در این شهرستان 55 درصد است.

وی با بیان اینکه پوشش ایرانسلی 22 روستای دیگر نیز در دستور کار است، با این وجود، وی اعلام کرد: به زودی روستاهای آیرقایه، امام دره، قره پالچق، قره آقاچ محمد نفس، پرسه سو تحت پوشش خدمات اپراتور ایرانسل و روستاهای آبادی مزرعه، روستاهای بچه دره و قزل نیز تحت پوشش خدمات اپراتور همراه اول قرار می گیرند.

وی همچنین گفت: تا به کنون 74 کیلومتر فیبرنوری در این شهرستان بارگذاری شده است.

مدیر کل فناوری و اطلاعات خراسان شمالی عنوان کرد: طی دو ماه گذشته در این شهرستان 174 مدرسه به اینترنت ای دی اس ال متصل شده اند و 10 مدرسه دیگر نیز به این خدمت متصل خواهند شد.

وی افزود: انتقال این پوشش اینترنت ای دی اس ال به مدارس روستاهایی که زیرساخت شبکه را داشته باشند، انجام خواهند شد.

وی درباره پوشش تلفن ثابت در این شهرستان نیز اظهار کرد: تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این شهرستان تحت پوشش خدمت تلفن ثابت قرار گرفته اند.

مرتضوی یادآور شد: در حال حاضر پوشش تلفن ثابت در این شهرستان به 81.43 درصد رسیده است و درصورتیکه اعتبارات لازم اختصاص داده شود این سطح از پوشش را تا پایان برنامه ششم توسعه به 90 درصد ارتقا خواهیم داد.

وی درباره راه اندازی دفاتر پست بانک و پیشخوان در این شهرستان نیز بیان کرد: تا به کنون 15 باجه پست بانک در این شهرستان فعال شده است و شش باجه دیگر نیز اضافه خواهد شد.

مدیر کل فناوری و اطلاعات خراسان شمالی خاطر نشان کرد: در این شهرستان هفت دفتر پیشخوان فعال شده است و برای راه اندازی دفاتر جدید پیشخوان در این شهرستان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 

انتهای پیام/صاحب جمال رحیمی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان