آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ساعت ۱۹:۶
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی:

تکمیل تاسیسات فاضلاب بجنورد نیازمند ۲۰۰ کیلومترشبکه/استفاده صنایع از پساب باعث تسریع تکمیل شبکه فاضلاب می شود

غلامحسین ساقی  با بیان اینکه برای تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر بجنورد حدود 200 کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز است، گفت: این مقدار با اعتبارات قطره چکانی شرکت به سختی انجام می شود.
 تکمیل تاسیسات فاضلاب بجنورد نیازمند 200 کیلومترشبکه/استفاده صنایع از پساب باعث تسریع تکمیل شبکه فاضلاب می شود,

غلامحسین ساقی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در پاسخگویی به سوالات مردمی ارسال شده در رابطه با مسائل و مشکلات حوزه آب و فاضلاب اظهار داشت: بعد از یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب براساس هدف گذاری، مقرر شد از پتانسیل آبی شهرها به روستاها نیز ارائه خدمات انجام شود.

وی با اشاره به اینکه روستاهای ینگه قلعه و باغچق از اولین روستاهایی بودند که در این طرح از شبکه آبرسانی بهره مند شدند، گفت: کلاته آذرسا و محمدعلی پهلوان دو روستای هدف دیگر هستند که این طرح در آنها اجرایی خواهد شد.

ساقی ادامه داد: آب مورد استفاده مردم روستای ینگه قلعه بجنورد طی سنوات گذشته از محل حفر چاه در این منطقه توسط آب و فاضلاب روستایی وقت تامین می شد و در حال حاضر این آب به صورت مستقیم از روستای ارکان تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز برقراری اتصال که حدود سه ماه است تاکنون یکبار هم چاه قدیم روشن نشده است، که به موجب این آبرسانی کیفیت آب بهتر و رضایت خوبی در بین مردم روستا ایجاد شده است.

ساقی یادآور شد: در حال حاضر اعتراض مردم روستای ینگه قلعه بجنورد جهت برخورداری از شبکه فاضلاب شهری است.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با نبود فاضلاب شهری در مناطق حاشیه شهر بجنورد از جمله ستارخان، باقرخان، تصفیه خانه، کلاته پیاز و جوادیه اظهار داشت: استان خراسان شمالی دارای 24 شهر است که از این تعداد هشت شهر مرکز شهرستان و تنها چهار شهرستان از ردیف اعتباری ایجاد تاسیسات فاضلاب برخوردار هستند.

ساقی با بیان اینکه دو شهر بجنورد و اسفراین از زمان خراسان بزرگ در سال 1369 تاسیسات فاضلابش در دستور اجرا قرار گرفته بود، گفت: همچنین دو شهرستان شیروان و مانه و سملقان نیز بعد از تاسیس استان ردیف دار شده و از ردیف ملی ایجاد تاسیسات فاضلاب اعتبار می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اجرای تاسیسات فاضلاب را نیازمند اعتبارات زیادی خواند و افزود: با توجه بافت خاص شهر بجنورد در برخی مناطق از جمله شهرک امام خمینی، منطقه حر، منطقه الهیه، شهرک فرهنگیان و گلستان شهر بافت زمین سفت است و حفر چاه جذبی در این مناطق مشکل دارد.

وی گفت: همچنین در برخی مناطق همچون فرودگاه، جوادیه، چاه به راحتی حفر می شود اما با حفاری بیشتر از عمق خاصی جوشش آب از زمین کار را دچار اختلال می کند.

ساقی اضافه کرد: برای تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر بجنورد حدود 200 کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز است، که این مقدار با این اعتبارات قطره چکانی به سختی انجام می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مناطق حاشیه شهر بجنورد از جمله ستارخان، باقرخان، تصفیه خانه، کلاته پیاز و جوادیه نیاز به تامین اعتبار برای اجرای طرح شبکه سازی فاضلاب دارند، گفت: در نیمه دوم سال 98 منطقه ناظرآباد با تعامل شورای شهر و شهرداری بجنورد طی مصوبه ای مجوز رایگان برای حفاری و کنده شدن آسفالت و ترمیم مجدد آن لحاظ شد و این منطقه به صورت کامل به خط فاضلاب شهری متصل شده است.

وی گفت: در مناطقی همچون جوادیه، 16 متری اول و دوم شهرک فرهنگیان و منطقه جنت باید خط فاضلاب از معابر خاصی عبور داده شود.

ساقی افزود: در حال حاضر براساس آخرین جمع بندی اجرای شبکه فاضلاب در شهر بجنورد، شهرک فرهنگیان و گلستان شهر تکمیل ، ناظرآباد در مراحل پایانی، جوادیه، خط انتقال زندان از قسمت جلو فرودگاه، در حال اجرا و منطقه الهیه نیز در هفته دولت کلنگ زنی می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیان داشت: راه حل اساسی تکمیل شبکه فاضلاب استان استفاده از پتانسیل پساب در صنایع است که باعث تسریع در کار می شود که در حال حاضر در بسیاری از استان های کشور به مرحله اجرا رسیده است.

ساقی گفت: در استان های همجوار خراسان شمالی تعدادی از صنایع در ازای استفاده از پساب، تاسیسات فاضلاب را اجرا می کنند، که به نفع طرفین قرارداد است زیرا علاوه بر اینکه از پساب استفاده می شود، مانع تزریق پساب به سفره های آب زیرزمینی و عدم تخریب پتانسیل آبی می شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات ردیف تاسیسات فاضلاب کاملا به صورت ملی است، خاطرنشان کرد:  در استان خراسان شمالی بعد از سفر مقام معظم رهبری در چندین شهر و نقطه از جمله شهرک فرهنگیان شهر آشخانه، اسفراین از محل اعتبارات این سفر تامین شد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان