آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ساعت ۱۸:۰
بررسی وضعیت رشته های تحصیلی در راز و جرگلان؛

برخورداری از رشته های فنی و حرفه ای و ریاضی، مطالبه دانش آموزان راز و جرگلان

شهرستان رازوجرگلان در سال های گذشته با بی سوادی و ترک تحصیلی بسیاری بخصوص در بین دختران مواجه بود و کم و بیش اکنون نیز این مشکل بنا به دلایلی وجود دارد.
برخورداری از رشته های فنی و حرفه ای و ریاضی، مطالبه دانش آموزان راز و جرگلان ,

به گزارش عصر اترک، عواملی همچون محروم بودن منطقه، نبود برخی امکانات، مخالفت برخی از خانواده ها با ادامه تحصيل فرزندان مخصوصا دختران و همچنین نبود مدارس جهت تحصیل در مقاطع مختلف از موارد تاثیر گذار در این وضعیت بوده است.

هرچند طی سال های اخیر تلاش های زیادی شده است تا این مشکلات رفع شود اما همچنان سایه برخی کمبودها از جمله نبود رشته های تحصیلی ریاضی و رشته های فنی و حرفه ای بر سر این دانش آموزان گسترده است.

مادر یکی از دختران پایه دهم که اکنون دخترش باید برای ادامه تحصیل، انتخاب رشته کند، می گوید: معدل دخترم زیر ۱۵ است و برای ثبت نام در رشته انسانی و يا تجربی که علاقه زیادی به آن ها دارد ،کافی نبود و امکان اینکه در رشته های دیگری ثبت نام کند نیست.

وی ادامه می دهد: دخترم با این شرایط تنها می تواند در رشته کار و دانش تحصیل کند که هم اکنون ۶ نفر برای این رشته به دبیرستان مراجع کردند اما طبق گفته مدیر جهت تشکیل کلاس های کارو دانش باید بین ۱۰ تا ۲۰ نفر دانش آموز در این رشته ثبت نام کرده باشند و با این شرایط امکان تشکیل کلاس های رشته کارو دانش وجود ندارد .

وی می افزاید : پیشنهاد مدیر مدرسه این است که به روستاهای اطراف یا شهر راز برای ادامه تحصیل مراجعه کنیم اما به دلیل هزینه ایاب و ذهاب و مصافت طولانی این امکان را نداریم.

این مادر می گوید: به احتمال قوی دخترم امسال را ترک تحصیل می کند شاید که در سال آینده کلاس رشته تحصیلی کارودانش در دبیرستان محل زندگی مان تشکیل شود .

از این دست مشکلات در گذشته نیز بوده است و با تلاش مدیران مدارس سعی شده است که جهت تشکیل رشته های تحصیلی انسانی و تجربی در مدارس کارهایی صورت بگیرد و تقریبا در همه دبیرستان های متوسطه ۲ این دو رشته تدریس می شود اما بقیه رشته های تحصیلی در همه مدارس وجود ندارد .

 

متمرکز نبودن دانش آموزان باعث تشکیل نشدن برخی رشته های تحصیلی است

مدیر آموزش و پرورش رازوجرگلان در گفتگو با عصر اترک گفت: در حال حاضر یک هزار و 350 دانش آموز در متوسطه دو در رشته های تحصیلی تجربی،انسانی و کارودانش در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند اما دو رشته تحصیلی ریاضی و فنی و حرفه ای به دلیل نبود متقاضی یا کم بودن تعداد دانش آموزان و متمرکز نبودن آنها در یک کلاس ومدرسه در یاین شهرستان وجود ندارد.

عباس رضایی افزود: باید تعداد دانش آموزان در پایه دهم به حد نساب که بین ده تا ۲۰ دانش آموز باشد برسد که در شهرستان ما در رشته نظری و کارودانش در شهر راز دو هنرستان دخترانه و پسرانه، در غلامان ۴ دبیرستان نظری و کارودانش، در سوخسوهاشم شاخه نظری،یک دبیرستان در باغلق نظری و کارودانش، در یکه سعود  نظری و کارودانش، در حصارچه نظری، یکه سعود پایین دبیرستان دخترانه نظری در بک پولاد،بچه دره و گرکز نیز رشته نظری تدریس می شود که همه این رشته های تحصیلی در این دبیرستانها جهت تشکیل کلاس بیش از ده نفر دانش آموز دارندولی برای دو رشته فنی و حرفه ای و ریاضی این امکان در کل شهرستان فراهم نشده است .

وی تاکید کرد: اگر تعداد دانش آموزان علاقه مند به دو شاخه ریاضی و فنی حرفه ای در شهرستان به حد نصاب برسد، مشکلی برای راه اندازی رشته های مورد نظر در شهرستان وجود ندارد.

رضایی گفت: دانش آموزانی که رشته های مورد نظرشان در محل زندگی انها تعداد وجود ندارد به دبیرستان هایی که این رشته های تحصیلی را دارند مراجعه و ثبت نام کنند تا از تحصیل باز نمانند.

وی توصیه کرد: برای تشکیل یک کلاس ده نفره برای هر رشته تحصیلی که در دبیرستان یک روستا وجود ندارد بهتر است که همه افراد آن دبیرستان و اهالی همکاری کنند و با دانش آموزانی که علاقمند به تحصیل به عنوان مثال در رشته کارودانش هستند تشویق نمایند تا این اتفاق خوب جهت تشکیل کلاس ها صورت بگیرد.

گفتنی است شهرستان رازوجرگلان ۱۲هزار۵۰۰ دانش آموز دارد که در ۱۸۷ مدرسه تحصیل می کنند .

خبرنگار: رحیمی

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم