آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ساعت ۱۷:۷
گزارش عصر اترک از نارضایتی کشاورزان غلامان و جرگلان از بهای حق آبه؛

کشاورزان راز و جرگلان، تشنه بر لب سد/چراغ مهاجرت معکوس خاموش ماند

کشاورزان دو بخش غلامان و جرگلان از توابع شهرستان راز و جرگلان نسبت به بهای بالای حق آبه تعیین شده برای دریافت آب از سدهای غلامان و چندیر به منظور آبیاری اراضی کشاورزی خود معترض هستند.
 کشاورزان راز و جرگلان، تشنه بر لب سد/چراغ مهاجرت معکوس خاموش ماند,

به گزارش عصر اترک، کلنگ احداث دو سد غلامان و چندیر در شهرستان راز و جرگلان در سال 89 با هدف مهار آب رودخانه های سومبار و چندیر، اختصاص حق آبه این دو سد برای زمین های کشاورزی پایین دست آنها و افزایش حجم تولیدات کشاورزی در این منطقه همچنین سکونت پایدار مرزنشینان در روستاهای مرزی این شهرستان بر زمین زده شد.

هر چند که ساخت سد غلامان و شبکه انتقال آب آن با صرف 121 میلیارد تومان اعتبار و ساخت سد چندیر و شبکه انتقال آب آن نیز با صرف 169 میلیارد تومان اعتبار در نیمه دوم دهه 90 به بهره برداری رسیدند تا در بخش غلامان 770 هکتار زمین کشاورزی و در بخش جرگلان نیز 560 هکتار زمین کشاورزی از موهبت این دو پروژه عمرانی بهره مند و آبیاری شوند، با این وجود، هنوز بسیاری از کشاورزان این دو بخش از مزیت این دو سد بهره مند نشده اند.

در همین راستا، مدت ها است که کشاورزان پایین دست این دو سد نسبت به قیمت بالای حق آبه ای که برای هر هکتار زمین کشاورزی این مناطق تعیین شده، معترض هستند که این مسئله موجب شده است تا کشت و کار در زمین های کشاورزی پایین دست این دو سد محدود شود و عده ای از کشاورزان این دو منطقه به ویژه خرد مالکان از کشت و کار دست بکشند.

این در حالی است که کشاورزان این دو بخش در زمان کلنگ زنی احداث این دو سد به رویای بهبود وضعیت کشت و کار خود از محل دریافت حق آبه از این سدها و حتی به اتفاق مهاجرت معکوس دیگر کشاورزان مهاجرت کرده به خانه و کاشانه واقعی خود امیدوار شده بودند که با این شرایط پیش آمده تعبیر این رویا را ناممکن می دانند.

 

خیال باطل/ زمین های کشاورزی بدون سند، محروم از حق آبه سد غلامان

در این باره، سید رضا رسولی یکی از معتدمان و کشاورزان منطقه غلامان عنوان کرد: کشاورزان منطقه غلامان از گذشته های دور از آب رودخانه سومبار برای تامین آب کشاورزی خود استفاده می کردند تا اینکه شرکت آب منطقه ای استان اعلام کرد که می خواهد بر روی این رودخانه سد غلامان را احداث کنند.

رسولی افزود: برای احداث مخزن این سد ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه خریداری شدند.

وی بیان کرد: کشاورزان این منطقه فکر می کردند که با احداث این سد می توانند به راحتی از آب آن بهره مند شوند اما به عللی این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: به کشاورزان این منطقه اعلام شد که اگر بخواهید از آب سد غلامان استفاده کنید باید حق آبه را با قیمت آزاد بپردازید چون که در دوره حکومت پهلوی مستندات حق آبه رودخانه سومبار در دفاتر جزوجمع آن دوره ثبت نشده اند و بررسی آن انجام نشده است.

رسولی افزود: به کشاورزان این منطقه اعلام شد که برای بهره مندی از حق آبه سد غلامان باید زمین های کشاورزی آنان سند دار باشند و این در حالی است که هیچ یک از کشاورزان برای زمین های کشاورزی خود سندی ندارند.

وی افزود: برای رسیدگی به این موضوع، مسئله قضایی شد و برای آن کمیسیونی تشکیل شد که هنوز این کمیسیون رای خود را برای حل این مسئله اعلام نکرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان به کشاورزان این منطقه گفته اند که بهای استفاده از حق آبه از این سد را باید با قیمت آزاد پرداخت کنید، گفت: بهای آزاد حق آبه در هر هکتار بیش از دو میلیون تومان اعلام شده است درحالیکه در شرایط معمولی بهای حق آبه 250 تا 300 هزار تومان است.

وی افزود: بهای آزاد حق آبه برای کشاورزان غلامانی بسیار زیاد در نظر گرفته شده است که توان پرداخت آن را ندارند.

این کشاورز و معتمد اهل منطقه غلامان همچنین تصریح کرد: در حال حاضر حتی نمی توانیم مانند گذشته از آب رودخانه سومبار برای کشت و کار کشاورزی استفاده کنیم اگر بر روی رودخانه سومبار پمپ آب بگذاریم با کشاورزان برخورد می شود فعلا مانده ایم چه کنیم تنها دلخوشی ما این است که بیمه کشاورزی داریم .

 

تعطیلی کشت و کار در غلامان به علت بهای بالای حق آبه

رمضان پاکدامن، یکی دیگر از اهالی غلامان نیز در این باره عنوان کرد: در پایین دست سد سومبار ۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که هر ساله در این زمین های کشاورزی گندم، جو و گوجه فرنگی کشت می شوند.

پاکدامن افزود: تعدادی از کشاورزان این منطقه به علت بهای خیلی زیاد حق آبه سد، انجام کشاورزی خود را فعلا کنار گذاشته اند.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان این منطقه، احداث این سد را برای رونق بخشی به کشت و کار کشاورزی خود امید بخش تصور می کردند و عاملی برای بازگشت روستاییان مهاجرت کرده به خانه های اصلی خود می دانستند اما بهای بالای حق آبه این سد خود به عاملی برای مهاجرت روستاییان فعلی ساکن در این منطقه تبدیل شده است.

 

جرگلانی ها محروم از موهبت سد چندیر

پردل از اهالی منطقه جرگلان گفت: قبل از احداث سد چندیر، کشاورزان منطقه جرگلان به راحتی از آب رودخانه چندیر برای آبیاری زمین های کشاورزی خود استقاده می کردند که پس از احداث این سد به علت بهای بالای حق آبه آن، کشاورزان نتوانستند از موهبت این سد بهره مند شوند.

پردل افزود: به کشاورزان جرگلان اعلام شد که کشاورزان برای بهره مندی از حق امتیاز حق آبه این سد باید هشت میلیون تومان برای هر هکتار پرداخت کنند که بسیاری از کشاورزان توان پرداخت آن را نداشتند و فقط ۱۵ تا ۲۰ کشاورز از آن استقبال کردند.

 

کشاورزان غلامانی، عطای کشاورزی را به لقایش بخشیدند

جواد جوانوش، بخشدار غلامان در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: سد غلامان در سال ۹۴ با صرف ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار احداث و افتتاح شد و در سال ۹۸ نیز پایاب سد به بهره برداری رسید.

جوانوش افزود: ۷۷۰ هکتار زمین کشاورزی در پایین دست این سد قرار دارد که آبرسانی در دو فاز به زمین های کشاورزی توسط شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شد.

با این وجود، وی اعلام کرد: به علت نبود آب کافی و بهای بالای حق آبه انجام کشت و کار در این پایاب صورت نمی گیرد.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که جمع آوری بارش ها، روان آب ها با احداث سد موهبت بزرگی برای این منطقه بوده است، عنوان کرد: کشاورزان پایین دست سد غلامان به علل سند دار نبودن زمین های کشاورزی، ثبت نشدن مستندات حق ابه رودخانه سومبار در دفاتر جزوجمع دوره حکومت پهلوی همچنین بهای بالای حق آبه، عطای کشاورزی را به لقای آن بخشیده اند و طی سه سال گذشته کشت و کار در این زمین ها به صورت محدود انجام شده است و کشاورزان درآمد محدودی داشته اند.

بخشدار غلامان افزود: این در حالی است که کشاورزان منطقه غلامان در گذشته از آب رودخانه، بندها و کانال هایی که در گذشته احداث کرده بودند، استفاده می کردند.

جوانوش خواستار شد: مسئولان استان اعطای حق آبه کشاورزان این منطقه را به رسمیت بشناسند.

 

عدم اجرای اقساطی شدن پرداخت حق آبه در جرگلان

پولاد نجاهی، بخشدار جرگلان نیز اظهار کرد: سد خاکی چندیر در منطقه جرگلان سال گذشته با حضور مسئولان کشوری افتتاح و لوله گذاری برای انتقال آب به ۵۶۰ هکتار زمین کشاورزی در پایاب این سد نیز انجام شد.

نجاهی افزود: این در حالی است که به علت بهای بالای حق آبه سد فقط تعداد محدودی از کشاورزان از خرید این حق آبه استقبال کردند.

در عین حال، وی خاطر نشان کرد: شرکت آب منطقه ای استان اعلام کرده است کشاورزان برای بهره مندی از حق آبه سد باید بابت هر هکتار هشت میلیون تومان پرداخت کنند که پس از پرداخت این مبلغ، بهای اختصاص حق آبه برای آنها با قیمت مصوب هر متر مکعب ۱۳۰ تومان محاسبه خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت آب برای تمامی کشاورزان یکسان نیست، گفت: برای کشاورزانی که از گذشته حق آبه داشته اند و حق آبه خود را با مستندات و مدارک لازم ثابت کرده اند و در سند مالکیت آن ها حق آبه قید شده باشد حق آبه با قیمت پایین تر محاسبه می شود.

بخشدار جرگلان افزود: اما برای کشاورزانی که مدارکی ارائه نداده اند نرخ حق آبه برای آنها با قیمت بالاتر محاسبه می شود.

وی گفت: تعداد محدودی از کشاورزان این منطقه توانستند بهای حق آبه را بپردازند و کشاورزان خرده مالک توان پرداخت این بها را نداشتند.

نجاهی افزود: شرکت آب منطقه ای استان برای رعایت حال کشاورزان قسط بندی بهای حق آبه را پیشنهاد داده اما هنوز اجرایی نشده است.

انتهای پیام/ صاحب جمال رحیمی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان