آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس دیدنی ها | کد خبر: ۲۸۲۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ساعت ۱۹:۲۷
گزارش تصویری از

طبیعت تابستانی دره جعفر شهر راز

بخش وسیعی از شهرستان راز و جرگلان مناطق کوهستانی و دره‌های نه چندان عمیق است. به ­طور کلی این منطقه زمستان ­های سرد و مرطوب و تابستان ­های گرم و خشک دارد.
طبیعت تابستانی دره جعفر شهر راز,راز و جرگلان، طبیعت، عکاسی

به گزارش پایگاه خبری راز و جرگلان بخش وسیعی از شهرستان راز و جرگلان مناطق کوهستانی و دره‌های نه چندان عمیق است. به ­طور کلی این منطقه زمستان ­های سرد و مرطوب و تابستان ­های گرم و خشک دارد. حوضه های آبریز منطقه شامل رود سومبار، رود جرگلان و رود غلامان در شمال منطقه و حوضه آبریز رود تنگه ترکمن در جنوب محدوده شهرستان است که از نظر اقلیمی تحت تأثیر تودۀ هوایی دریای مازندران قرار دارد. رشته کوه کپه ­داغ و دره سومبار در شمال به عنوان مرزی طبیعی بین ترکمنستان و شهرستان قرار گرفته و از جنوب به ارتفاعات شهرستان بجنورد و شهرستان مانه و سملقان محدود می شود.

بر اساس پژوهشهای مقدماتی باستان­شناسی، شهرستان رازو جرگلان از دورۀ پیش از تاریخ(هزاره سوم پیش از میلاد) مسکونی بوده و به دلیل موقعیت راهبردی و منابع سرشار طبیعی اهمیت ویژه­ای داشته است. وجود محوطه­های استقراری پیش از تاریخ در حوضه رود غلامان و تپه­های مربوط به دوره تاریخی در دره راز و دره جرگلان گواه سکونت مداوم بشر در پهنۀ این شهرستان در دوران مختلف تاریخ بشری است.

تصاویر زیر بخشی از طبیعت تابستانی دره جعفر در شهر راز به قلم تصویر بازگو می کند.

عکاس: امین فیروز بخت
انتهای پیام /


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان