آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۲۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ساعت ۱۷:۲۹
گزارشی از مشکلات گندمکاران مانه و سملقانی،

گندم سملقان در کیسه دلالان گلستان

نبود کامیون حمل گندم به بجنورد و تعطیلی سیلوی گندم مانه و سملقان اکثر کشاورزان این شهرستان را مجبور کرده که گندم خود را به صورت نقدی به دلالانی بفروشند که گندم را به گلستان منتقل می کنند.
گندم سملقان در کیسه دلالان گلستان,

به گزارش عصراترک از مانه و سملقان، شهرستان سرسبز مانه و سملقان به عنوان قطب گندم استان محسوب می شود که هر ساله حدود یک سوم گندم استان را تامین می کند.

در سال زراعی ۹٨-۹۹ مقدار ۱٨ هزار هکتار گندم آبی و ۲۴ هزار هکتار گندم دیم در این شهرستان کشت شده است و برداشت این محصول از ۲۳ خردادماه آغاز شده است.

با میانگین تولید سه هزار و ٨۰۰ کیلوگرم گندم آبی و هزار و ۱۰۰ کیلوگرم گندم دیم، پیش بینی می شود که حدود ۹۵ هزار تن گندم تولید و ۷۷ هزار تن تحویل مراکز خرید شود.

شرکت تولیدی آرد و سیلوی ذخیره گندم شریعت و حق، دو مرکز خرید گندم شهرستان مانه و سملقان هستند، از سال گذشته تاکنون شرکت تولیدی آرد و سیلوی حق آشخانه با ظرفیت ذخیره ۷۵ هزار تن گندم، تعطیل است.

ایجاد شغل برای جوانان، حل مشکلات کامیون دار شهرستان، جلوگیری از انتقال گندم به شهرستان های مجاور و شمال کشور از جمله مزایای این سیلو در زمان فعالیت آن بود که تعطیلی آن مشکلاتی را برای کشاورزان این منطقه به وجود آورده است.

اکنون با این شرایط کشاورزان این شهرستان برای فروش گندم های خود مجبورد یا بار خود را به سیلوی بجنورد ارسال کنند و متحمل کرایه سنگین حمل بار شوند و یا اینکه معطل خرید محصولشان توسط تنها سیلوی فعال شهرستان بشوند و یا اینکه گندم های خود را با قیمت ارزانتر به دلالان بفروشند.

برای بررسی این موضوع به سراغ  تعدادی از کشاورزان شهرستان رفته ایم تا ابعاد موضوع روشن تر شود:




کرایه سنگین حمل گندم به بجنورد

اسماعیل فیضی کشاورز روستای عزیز آباد مانه وسملقان با اشاره به اینکه نود درصد از کشاورزان این شهرستان سعی می کنند گندم خود را به سیلوهای خود شهرستان بفروشند، گفت: کشاورزان در صورتی گندم خود را به بجنورد یا شهرهای شمالی می فرستند که تنها سیلوی فعال آشخانه به دلیل شلوغی، گندم خریداری نکند.

وی ادامه داد: البته امسال کرایه حمل گندم به بجنورد به ازای هر تن 120 هزار تومان شده که این برای کشاورزان بسیار سنگین است.

محمد اسحاق شادمان یکی دیگر از کشاورزان روستای گرماب مانه و سملقان با اشاره به عدم خرید گندم توسط شرکت تعاونی های گرماب و امند، گفت: با توجه به سنگین بودن هزینه بار تا بجنورد و سیلوی شریعت، کشاورزان منطقه گرماب و امند ترجیح می دهند که گندم خود را سر زمین به دلالان بفروشند.

وی با اشاره به اینکه سیلوهای آشخانه و بجنورد گندم را کیلویی دو هزار و 500 تومان از کشاورزان خریداری می کنند، افزود: اگر کرایه حمل بار از این مبلغ کم شود، دقیقا همان مبلفی خواهد شد که دلالان گندم را سر زمین از کشاورزان خریداری می کنند.

این گندم کار با اشاره به نزدیک بودن سیلوی حق به منطقه گرماب و امند، اظهار کرد: اگر این سیلو فعال باشد کشاورزان این منطقه گندم خود را به دلالان خارج از استان نمی فروشند.


انتقال گندم سملقان به گلستان

آقای اورنگ کشاورز اهل روستای قزلر با بیان اینکه امسال اکثر کشاورزان روستاهای مجاور آنها گندم خود را به استان گلستان می فروشند، گفت: به دلیل پیدا نشدن کامیون برای حمل به بجنورد و عدم خرید گندم توسط سیلوی شریعت آشخانه، ما مجبوریم که گندم خود را به صورت نقدی به دلالانی بفروشیم که گندم را به گلستان منتقل می کنند.



مشکل قضایی در سیلوی حق

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان مانه و سملقان با اشاره به عدم راه اندازی سیلوی حق تاکنون، گفت: در جلسات مشترک مصوب شد که برای سیلوی حق، جلسات هماهنگی بین دادستان و فرماندار مانه و سملقان و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی برگزار شود تا چاره ای برای مشکل فوق بیابند.

وی با اشاره به اینکه سیلوی حق مشکل قضایی دارد، خاطر نشان کرد: هماهنگی های اداری جهت راه اندازی مجدد این سیلو تا دوازده تیر آماده می شود.

مهدی ایزانلو دادستان سابق مانه و سملقان در گفتگو با عصراترک با اشاره به مشکل قضایی سیلوی حق آشخانه به دلیل داشتن بدهی به دولت، گفت: برای حل مشکل باید شخص ثالثی اعلام آمادگی می کرد و قرارداد مربوطه با وی انعقاد می شد.

وی ادامه داد: طی پیگیری های انجام شده، مراحل ثبت قرارداد با شخص ثالث در حال انجام بوده و به زودی مشکل قضایی این سیلو از این طریق مرتفع خواهد شد تا این واحد به چرخه خرید گندم برگردد و مشکل کشاورزان مانه و سملقانی برای فروش محصولشان حل بشود.


شروع فعالیت سیلوی حق از یازدهم تیر
جلال موسوی، مدیر شرکت غله خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک در رابطه با تعطیلی سیلوی ۷۵ هزار تنی حق آشخانه، گفت: دلیل تعطیلی این سیلو از سال گذشته، عدم پرداخت بدهی خود به دولت است.

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده جهت بازگشایی مجدد این سیلو، گفت: طی جلسات متعددی که برگزار شد، شرکت غله برای شروع به کار مجدد این سیلو، دو راهکار پیشنهاد کرد.

رئیس شرکت غله ادامه داد: مالک این سیلو یا باید بدهی خود با دولت را تسویه کرده تا مجوز شروع به کار مجدد سیلو را می گرفت و یا شخص ثالثی را برای واگذاری سیلو معرفی کند.

موسوی در پایان گفت: بالاخره رایزنی های لازم صورت گرفت و اقدامات حقوقی برای وارد کردن شخص ثالث به قرارداد، انجام شد که امیدواریم از یازدهم تیرماه این سیلو کار خود را شروع کند.

 

انتهای پیام / م ق


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان