آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ساعت ۲۲:۲
پایگاه خبری راز و جرگلان گزارش می دهد:

چندیر، ویرانگر راه های روستایی جرگلان/ پل هایی که چشم انتظار پیمانکارند

نیم دهه ای ست که با احداث سد خاکی چندیر در بخش جرگلان حدود 15 روستای پائین دست و بالادست این سد که راه های مواصلاتی شان از بستر رود متاثر از سد می گذرد، تخریب و پل ها از بین رفته اند، با بارندگی و سیلاب ها نیز مشکلات رفت و آمد آن ها را بحرانی تر شده است.
 چندیر، ویرانگر راه های روستایی جرگلان/ پل هایی که چشم انتظار پیمانکارند,راز و جرگلان، سد چندیر، مشکل راه، سیل

به گزارش پایگاه خبری راز و جرگلان نیم دهه ای ست که با احداث سد خاکی چندیر در بخش جرگلان حدود 15 روستای پائین دست و بالادست این سد شامل روستاهای گرکز، حبک، اشتوت، ابریشم، کرپشتیلی، دویدوخ، کیلو  پنجه، زرنه، قره آقاچ، حصارچه و ... که راه های مواصلاتی شان از بستر رود متاثر از سد می گذرد، تخریب و پل ها از بین رفته که بارندگی و سیلاب ها نیز مشکلات رفت و آمد آن ها را بحرانی تر کرده است. تا حدی این موضوع برای اهالی بخش جرگلان مهم می شود که نه تنها در فضای مجازی مطالبات آن ها منعکس می شود بلکه فعالان فضای مجازی شهرستان نیز در شبکه های اجتماعی مختلف با هشتگ راه روستایی جرگلان به این موضوع واکنش نشان داده و از مسئولان متولی مطالبه گری می کنند.

 

قربان عقیقی دهیار روستای اشتوت در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با بیان این که سیل های زمستانی و بهاره مسیر های ترددی ما را ویران کرده اظهار کرد: طی این سیل ها پلی را که چند روستا به طور مشترک از آن استفاده می کردند را تخریب و اکنون از پل خاکی تردد می کنیم.

وی در ادامه گفت: هم چنین از آسفالت سرد در ساخت راه روستا استفاده شده که طی بارندگی ها پر از دست انداز شده است که لکه گیری آن نیز دوام نداشته و به سختی قابل تردد است.

عبدالله پورمند نیز دهیار چند روستای جرگلان از جمله کرپشتلی و قزل است که در رابطه با این معضل عنوان کرد: توسط گریدر اداره راه شهرستان 2 پل خاکی ساخته شد که مجددا بعد از بازگشایی دریچه سد چندیر تخریب شد.

وی هم چنین افزود: هم اکنون چند روستا با تراکتور و پای پیاده از رود و سیل تردد می کنیم و رفت و آمد برای کودکان و بانوان غیر ممکن و سخت است، در روز های گذشته مورد داشتیم که علاوه بر خودروهای سواری، بارکش های سیمان و جرثقیل نیز در سیل گیر کرده اند.

دهیار روستای کرپشتلی و قزل عنوان کرد: حدود 30 خانوار نیز در پائین دست چندیر زندگی می کنند که به هنگام رها سازی آب سد، پل و راه روستا را تخریب می کند و اهالی روستا برای خرید نان و دسترسی به مدارس با تراکتور رفت و آمد می کنند.

وی افزود، غالب روستاهای پائین و بالا دست از جمله گرکز، حبک، اشتوت، ابریشم، کرپشتیلی، دویدوخ، کیلو  پنجه، زرنه، قره آقاچ، حصارچه و... مجبوریم از راه های دسترسی انحرافی و خاکی رفت و آمد کنیم در حالیکه با احداث پل های مستحکم می توان معضل تردد را مرتفع کرد.

 

 

 

 

پولاد نجاهی بخشدار جرگلان در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک از راز وجرگلان با بیان اینکه مطالبات مردم کاملا به حق است گفت: براساس تصمیمات جدید استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان برای بخش جرگلان 2 پل دولتی در  بالا دست سد گرکز به قزلباش و نیز کرپشتلی به کیلو پنجه پیش بینی و در مناقصه شرکت داده شد.

وی در ادامه گفت: با پیگیری های استانی و شهرستانی پیمانکار پروژه راه جرگلان به شهرستان مراوه تپه استان گلستان نیز متعهد شد که پل روستای حصارچه و قره پالچق را تامین کند.

بخشدار جرگلان به پل 2 میلیارد تومانی با ابعاد 45 * 7 متر یکه سعود توسط خیرین جرگلانی اشاره و عنوان کرد: یک خیّر محلی نیز متعهد شده است که 10 پل عابر پیاده در روستاهای بالادست و پائین دست سد چندیر احداث کند مادامی که سد رهاسازی می شود اهالی روستاها از آن استفاده کنند.

نجاهی با بیان این که در ماه های گذشته پروژه پل های گرکز و کرپشتلی به مناقصه گذاشته شد ولی به دلیل قیمت بالای مناقصه ها پیمانکاری پذیرفته نشد، خاطر نشان کرد:  اداره کل راه و شهرستان استان با مناقصه یا ترک تشریفات برای اجرایی کردن این پل ها که هرکدام بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار در نظر تخصیص داده شده به زودساخت پل ها را آغاز خواهد کرد.

وی در ادامه اشاره کرد: با مدیر عامل آب منطقه ای استان خراسان شمالی هم در رابطه با مناسب سازی حجم آب خروجی از سد نیز رایزنی شد تا برای راه های روستایی مشکلی ایجاد نشود.

 

 

 

رسول ضیغمی رئیس راه و شهرسازی راز و جرگلان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در اداره کل راه و شهرسازی استان برای رفع مشکلات روستاهای راز و جرگلان 5 پل با تامین اعتبار تخصیص یافت که 2 پل در روستای کیلو پنجه و گرکز بخش جرگلان احداث خواهد شد.

ضیغمی بارندگی های فراوان طی 3 سال گذشته و پراکندگی روستاها را عامل اصلی در بوجود آوردن مشکلات دسترسی این روستاها برشمرد و گفت: از آن جا که اغلب روستاها از مسیرهای مشترک که از بستر رود و سیلاب گاه می گذرد بهره می گیرند در سال های اخیر مشکلات آن ها تشدید شده که با احداث این پل ها مرتفع خواهد شد.

وی در پایان گفت: علاوه بر این 2 پل، در تلاش هستیم برای سال آینده برای روستاهای پائین دست هم از اداره کل سهمیه پل مصوب کنیم.

انتهای پیام/ امین فیروزبخت


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان