آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ساعت ۱۶:۳۴
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان داشت:

ضعف تجهیزاتی منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی

سرهنگ موسی الرضا حیاتی درباره تجهیزات در اختیار این اداره کل در مواقع بروز آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان نیز اظهار کرد: تجهیزات در اختیار این اداره کل ضعیف است و به روز شده نیست.
ضعف تجهیزاتی منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی ,

سرهنگ موسی الرضا حیاتی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: سطح عرصه های طبیعی خراسان شمالی شامل مراتع، جنگل ها و بیابان ها که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی استان قرار دارند دو میلیون و 33 هزار هکتار است که 78 درصد از مساحت استان را شامل می شوند.

حیاتی در ادامه با بیان اینکه وضعیت پوشش گیاهی مراتع استان با بارندگی های بهاری سال 98 و 99 بسیار غنی شده اند، عنوان کرد: در همین راستا، از احتمال وقوع آتش سوزی در مناطق مرتعی و جنگلی استان بسیار نگران هستیم.

وی با یادآوری این مطلب که در عرصه های طبیعی استان طی سال 95 سطح 500 هکتار، طی سال 96 سطح 300 هکتار، طی سال 97 سطح 74 هکتار، طی سال 98 سطح 40 هکتار و طی اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری نیز در سطح یک و نیم هکتار آتش سوزی رخ داده اند که اغلب این آتش سوزی ها در مراتع دارای درختچه و درخت اتفاق افتاده اند، از روند رو به کاهش تعداد وقوع آتش سوزی ها در استان از سال 95 تا به کنون ابراز خرسندی کرد.

وی گفت: این آتش سوزی ها با همکاری ساکنان محلی مناطق آتش گرفته و اعضای موسسات مردم نهاد همچنین دستگاه های اجرایی در استان مهار و خاموش شده اند که البته سمن ها با فرهنگسازی و آگاه سازی در میان جوامع محلی تلاش کرده اند که بر حفظ محیط زیست و عرصه های طبیعی توسط مردم کمک کنند.

حیاتی در ادامه درباره چرایی وقوع این آتش سوزی ها در استان نیز اظهار کرد: حضور چوپانان کم سن و سال در مراتع به منظور چرای دام ها و غفلت آنها از آتش هایی که بر می افروزند، حضور مسافران و شکارچیان در عرصه های طبیعی و رهاسازی آتش هایی که بر افروخته اند، کشاورزان که مزارع خود را در پایان دوره برداشت محصول آتش می زنند تا علف های هرز را از بین ببرند همچنین باغدارانی که شاخه های هرس شده درختان خود را آتش می زنند که آتش برپا شده آنان به عرصه های طبیعی سرایت کرده اند از علل وقوع آتش سوزی های عرصه های طبیعی استان طی این سال ها بوده اند.

وی افزود: عده ای از اشخاصی که آتش برافروختن آنان در عرصه های طبیعی استان موجب آتش سوزی شده بودند، طی این سال ها دستگیر و برای آنان پرداخت جریمه های نقدی سنگین و حتی حبس صادر شده اند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ساکنان محلی مناطق مرزی استان نیز عنوان کرده اند که کشور ترکمنستان نیز مراتع خود در مناطق مرزی با استان خراسان شمالی را به منظور عدم ورود دام های این استان به آن کشور برای چرای دام را آتش می زند و این آتش برافروختن آنان به مراتع استان خراسان شمالی سرایت کرده اند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه به پوشش غنی گیاهی عرصه های طبیعی استان در بهار امسال نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از حضور موتورسواران کراس در مراتع، شکارچیان غیرمجاز بومی و غیربومی در مراتع، حضور دامداران غیرمجاز غیر بومی در مراتع استان بسیار نگران هستیم که آنان با آتش برافروختن و غفلت از خاموش کردن صحیح آن موجب بروز آتش سوزی عرصه های طبیعی در استان بشوند.

وی درباره تجهیزات در اختیار این اداره کل در مواقع بروز آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان نیز اظهار کرد: تجهیزات در اختیار این اداره کل ضعیف است و به روز شده نیست.

وی افزود: این در حالی است که بخشی از عرصه های طبیعی استان در مناطق کوهستانی هستند و باید برای این مناطق بالگرد در اختیار داشت.


 شکارچیان، گردشگران و چوپانان و کشاورزان عاملان بروز آتش سوزی ها در طبیعت

حیاتی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین یادآور شد: نیروهای در اختیار این نهاد برای مقابله با بحران آتش سوزی عرصه های طبیعی بسیار کم و اعتبارات تخصیصی سالانه برای خرید تجهیزات مقابله با آتش سوزی نیز بسیار ناچیز هستند.

حیاتی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون، دهیاری ها نیز به تامین تجهیزات مقابله با آتش سوزی ملزم شده اند و این در حالی است که به علت کمبود اعتبارات، این مهم در سطح دهیاری های استان محقق نشده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه از تمامی هم استانی ها، مسافران، شکارچیان و دامداران درخواست می کنیم که با حضور در طبیعت از آتش برافروختن اجتناب و یا آتشی که بر می افروزند را به طور صحیح خاموش و مدیریت کنند همچنین از سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل امور عشایری استان و دیگر دستگاه های ذی ربط خواستار هستیم تا در زمینه حفظ عرصه های طبیعی همراهی لازم و به موقع را داشته باشند و مصوبات را لازم لااجرا بدانند.

انتهای پیام/ قهرمانی 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان