آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ - ساعت ۱۶:۵۶
پایگاه خبری راز و جرگلان گزارش می دهد:

کارآفرینی که با دستان بسته، برای ۴ خانواده اشتغال زایی کرد

هامون محزون ماست بندی حرفه ای 29 ساله است که به همراه پدر و مادرش با تکیه بر اراده خویش و توکل بر خدا توانسته در شهرستان کم بهره راز و جرگلان به محصولات تولیدی مطابق با ذائقه مردم و درآمدی سرشار دست یابد.
کارآفرینی که با دستان بسته، برای 4 خانواده اشتغال زایی کرد ,راز و جرگلان، ماست بندی، بسیج سازندگی

به گزارش پایگاه خبری راز و جرگلان، هامون محزون ماست بندی حرفه ای 29 ساله است که به همراه پدر و مادرش با تکیه بر اراده خویش و توکل بر خدا توانسته در شهرستان کم بهره راز و جرگلان به محصولات تولیدی مطابق با ذائقه مردم و درآمدی سرشار دست یابد.

او فوق دیپلم ماشین آلات کشاورزی از دانشگاه فردوسی مشهد است که بعداز خدمت سربازی در کارخانه آسفالت سازی شارستان شهرستان راز و  جرگلان مشغول به کار بود که بنا به دوره ای برف خیز و فصل سرما این کارخانه زمستان 96  تعطیل می شود. از طرفی فرزند هامون قرار بود فروردین ماه 97 به دنیا بیاید و او بر خود نمی تابید که خورد و خوراک و پوشاک فرزندش از راه قرض تامین شود. ازین رو دست به کار می شود  و به توانایی های خود و بوم منطقه تکیه می کند.

او با بیان اینکه چون سرمایه ای برای ایجاد دامپروری نداشته تصمیم به مهاجرت به عسلویه می کند، گفت: یکی از دوستانم در توصیه ای به من گفت کاری دست و پا کن که از این فرصت 20 سال توانمندی و جوانی در آینده برداشت کنی.

هامون محزون با اشاره به اینکه مادرش به خاطر صرفه اقتصادی خانواده همواره از شیرهای خریداری، محصولات لبنی فرآوری می کرده یادآور شد: در همین فاصله که به فکر ایجاد شغلی بودم روزی با پدرم محاسبه کردیم که از 150 هزار تومان شیر، حدود 250 هزار تومان محصول فرآوری شده تولید کرده ایم.

وی در ادامه گفت:  ما به جای خرید گاو برای تامین شیر، تصمیم گرفتیم که با در اختیار داشتن یک وانت می توانیم از اهالی شهر و روستاهای اطراف شیرهای دام شان را خریداری کنیم که این نیاز به یک سرمایه کمتر بود و این ما را به راه اندازی یک ماست بندی نزدیک تر کرد.

او با اشاره به صحبت های تاثیر گذار مدیرعامل کارخانه آسفالت در مسیر زندگی اش گفت: روزی مسئولان شهرستان در کارخانه آسفالت دعوت شده بودند که در آنجا آقای کرمزاده مدیرعامل کارخانه گفت اگر آدمی اهل کار باشد بدون سرمایه هم می شود کار کرد، یعنی همت و اراده آدمی مهم ترین بخش کار است، ما این کارخانه را از زیر زیر صفر راه اندازی کردیم.

محزون تصریح کرد: با تاثی از این صحبت ها، به این نتیجه رسیدیم که ما هم می توانیم کارگاه کوچکی در حد شهرمان ایجاد کنیم ازین رو با تحقیقات و  با کمک و قرض الحسنه از دوستان و خویشاوندان توانستیم 30 میلیون تومان جمعاوری کنیم که در ابتدا یک وانت و ادوات فرآوری شیر خریداری کردیم.

بهمن 96 با میانگین روزی 50 کیلو خرید شیر از دامداران شهرستان آغاز به کار کردیم و تا نوروز 97 مکانی برای فروش محصولات نداشتیم که کار را برای ما سخت می کرد که با حمایت های عموهایم مکانی را احداث کردیم. بعد از مدت کوتاهی از 50 کیلو شیر به 350 کیلو شیر فرآوری شده رسیدیم.

فصل بهار و تابستان برایمان سودآوری خیلی خوبی داشت که چند نیرو هم استخدام کردیم و بعد از مدتی محصولاتمان بین مردم شهر جا افتاد. اکنون 4 نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند که به طور میانگین ماهانه 700 هزار تومان حقوق می گیرند.

محزون درباره مشکلات بیکاری جوانان و اشتغال در کشور بیان می کند: امروزه مشکل اصلی اشتغال در کشور، فرهنگ کار است، برخی با فرهنگ کار آشنایی ندارند و یا درحال فراموشی است، برخی ها حاضرند گرسنه بمانند، قرض کنند ولی کار نکنند.

از طرفی توقعات بالا رفته و از طرف دیگر توانمندی ها پائین آمده است و حمایت های بی جای اطرافیان سبب شده دنبال کار نروند. نمی دانم چرا جوان ها خجالت می کشند که برخی کسب و کار ها را راه بیندازند، شاید باورتان نشود که در مزارع شهرستان کار هست اما کارگر نیست، همه دنبال پشت میز نشینی هستند، مگر از پشت میز نشینی چقدر می توان درآمد کسب کرد؟

این ماست بند موفق، کمبود نقدینگی و ارائه نشدن تسهیلات با سود پائین را مشکل اصلی خود می داند و می گوید: طی حدود 2 سال است که تولید کننده هستم اما در اوایل کار دستگاه های دولتی اصلا ما را حمایت نکردند، یک بار از سوی فرماندار اسبق به بانک ملی معرفی شدیم که  آن هم بانک بی اعتنایی کرد، بعد از یک سال بسیج سازندگی سپاه شهرستان راز و جرگلان به ما وام 15 میلیون تومانی داد که اغلب بدهی هایمان را پرداخت کردیم.

بعد از 2 سال کار، سال گذشته در میز خدمت نماز جمعه مشکلاتم را با کمیته امداد امام (ره) شهرستان درمیان گذاشتم که با تفاهم نامه ای با بسیج سازندگی شهرستان به ما وام 50 میلیون تومانی دادند که جهشی در کارگاه ماست بندی ما بود که توانستیم کارمان را گسترش و ادوات فراهم کنیم.

هامون محزون در ماست بندی اش برای 4 نفر اشتغال ایجاد کرده است، او درباره سخت کوشی اش می گوید: از دلایلی که سبب شد من ترغیب و انگیزه پیدا کنم، بیدار ماندن بعد از نماز صبح و مشغول شدن به کار است که باعث سماجت و موفقیت در کارم شده است. ماست بندی درآمد بسیاری خوبی دارد به طوری که خرج و مخارج چند خانواده را تامین می کند، ترس و استرس آفت هر کاری است، باید با توکل بر خداوند و اهل بیت (ع) و پشت کار و سماجت بر هر کاری فائق آمد.

انتهای پیام / امین فیروزبخت


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان