آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ساعت ۲۰:۳۱
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی اعلام کرد:

رشد عملیات آبخیزداری استان ۲ برابر شد/انجام ۵ پروژه پخش سیلاب در استان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: عملیات آبخیزداری استان تا سال 96 در سطح 225 هزار هکتار انجام شده بود که تا پایان سال مالی 98 به 550 هزار هکتار خواهد رسید.
رشد عملیات آبخیزداری استان 2 برابر شد/انجام 5 پروژه پخش سیلاب در استان,

محمد فرامرز، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره اقدامات آبخیزداری انجام شده در استان اظهار کرد: اقلیم خراسان شمالی در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد و با توجه به وقوع تغییر اقلیم، مواجه شدن با بارندگی های زیاد و یا حتی خشکسالی شدید قابل پیش بینی است.

فرامرز گفت: وقوع این اتفاقات غیر قابل اجتناب است، با این وجود، انجام عملیات آبخیزداری از مهمترین اقدامات در برابر این تغییر اقلیم به ویژه مهار سیلاب است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا سال 96 فقط در هشت درصد از مساحت خراسان شمالی شامل 225 هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرایی شده بود، عنوان کرد: طی سال های مالی 97 و 98 برای ادامه انجام عملیات آبخیزداری در استان، اختصاص اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی افزایش پیدا کرد و دریافت اعتبارات استان برای این اقدام به بیش از سه برابر رسید.

وی گفت: اعتبارات مصوب سال مالی 97 خراسان شمالی از محل صندوق توسعه ملی 19 میلیارد تومان بود که این اعتبارات برای سال مالی 98 از محل صندوق توسعه ملی برای استان به 36 میلیارد تومان رسید.

فرامرز همچنین با یادآوری این مطلب که عملیات آبخیزداری در استان تا سال 96 حدود هشت درصد در سطح 225 هزار هکتار انجام شده بود، گفت: ادامه این عملیات طی سال های مالی 97 و 98 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به 16 درصد در مساحت 550 هزار هکتار خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: عملیات آبخیزداری شامل عملیات مکانیکی و بیومکانیکی (احداث بند های خاکی، پخش سیلاب، گابیون بندی، احداث دیواره سنگی و ملاتی و دیواره حفاظتی)، عملیات بیولوژیکی (علوفه کاری، بذر پاشی، کپه کاری) کاداستر اراضی، ترویج، مستندسازی، یگان حفاظت در سال مالی 97 در 24 حوزه  آبخیز انجام شد و در سال مالی 98 نیز در 38 حوزه انجام می شوند که البته در حال اجرا است.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره انجام مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری در شهرستان های راز و جرگلان و جاجرم همچنین حوزه سدها و حوزه های مرزی استان اظهار کرد: انجام این مطالعات در این مناطق در اولویت قرار گرفته اند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: تا سال 96، انجام این مطالعات در شهرستان راز و جرگلان خیلی ضعیف بود که فقط در سطح 16 درصد از مساحت این شهرستان مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری انجام شده بود و در سال مالی 98 سطح این مطالعات در این شهرستان به 27 درصد خواهد رسید.

وی همچنین تصریح کرد: برای انجام مطالعات تفصیلی و اجرایی حوزه مرزی این شهرستان باید اعتبارات ملی و استانی اختصاص داده شود تا یک تحولی در این بخش صورت بگیرد.

وی درباره انجام پخش سیلاب در استان نیز عنوان کرد: کاهش منابع آبی در سفره های آبی زیرزمینی استان از مهمترین مشکلاتی است که باید با انجام روش های پخش سیلاب به تغذیه سفره های آبی زیرزمینی کمک کرد.

فرامرز با اشاره به این مطلب که پخش سیلاب در مناطق آبرفتی که خاک آنها نفوذ پذیر است و دارای بارندگی هستند، انجام می شود، گفت: در خراسان شمالی انجام پخش سیلاب در شهرستان های گرمه، جاجرم و اسفراین قابلیت اجرایی دارند.

وی عنوان کرد: تا به کنون در شهرستان های گرمه و جاجرم پروژ ه های پخش سیلاب ایور، حجت، خوراشا و جربت انجام شده و به بهره برداری رسیده اند.

وی گفت: در شهرستان اسفراین پروژه پخش سیلاب جهان انجام شده که توان مهار سیلاب و نگهداری آن برای نفوذ پذیری در سفره آب زیرزمینی، سالانه بیش از یک میلیون متر مکعب است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: پروژه پخش سیلاب بابا قدرت در شهرستان اسفراین نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان