آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ساعت ۱۸:۵۶
در خراسان شمالی رقم می خورد،

پدال چرخ خیاطی زنان سرپرست خانوار بر دور صنعتی کردن پوشاک

24 کارگاه تولید پوشاک در خراسان شمالی با تشکیل شرکت تامین نیاز پوشاک در استان، تصمیم گرفته اند که تولید پوشاک را در استان صنعتی کنند و محصولی با قیمت مناسب و با کیفیت به بازار داخلی کشور عرضه کرده و به عرصه رقابت با تولیدکنندگان خارجی در بازار صادراتی نیز ورود کنند.
پدال چرخ خیاطی زنان سرپرست خانوار بر دور صنعتی کردن پوشاک,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، زهرا رضایی، بانوی کارآفرین خراسان شمالی پس از پایان تحصیلات 12 ساله و اخذ دیپلم در رشته ریاضی فیزیک، شوق اشتغالزایی در رشته خیاطی " رشته مورد علاقه شخصی اش" را بر ادامه تحصیل در دانشگاه و شاید کاری پشت میز نشینی در آینده را ترجیح داد و با گذراندن دوه های آموزشی در این رشته، کارگاه دوزندگی چادرهای مسافرتی و حتی پیراهن مردانه را در سال 88 در شهر بجنورد راه انداخت.

او که برای چرخیدن چرخ این کارگاه به نیروی زیاد و ماهر نیاز داشت به سراغ مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان رفت و در گفتگو با مدیران این ادارات، توانست نظر جمعی از بانوان سرپرست و بدسرپرست خانوار را جلب کند و با برگزاری دوره های آموزشی برای آنان، آنها را به دوزندگی در این کارگاه آماده کند.

او که از همان ابتدا بنای این اشتغالزایی را بر توسعه کار سوار کرده بود، با وجود دست و پنجه نرم کردن با تمام مشکلات پیش روی تولید از جمله تورم، نوسانات قیمت در تهیه مواد اولیه، افزایش هزینه های تولید در سال گذشته، تصمیم گرفت که برای جان بخشی و رونق بخشی هر چه بیشتر به تولید پوشاک در استان، صنعتی کردن این خوشه تولیدی و حتی ورود به بازارهای صادراتی برای عرضه محصول با کیفیت ایرانی، یک شرکت تامین نیاز پوشاک در استان را کلید بزند.

این بانوی کارآفرین در گفتگو با کارگاه های تولید پوشاک در استان و ارائه این طرح خود به آنان توانست نظر آنها را برای کاهش هزینه های تولید، ارائه محصولاتی با کیفیت به بازارهای داخلی و خارجی جلب کند و با دعوت از آن به پای این کار، شرکت تامین نیاز پوشاک استان را به ثبت برساند که در گام اول 9 کارگاه با خیاطی اشان سهامدار این شرکت شدند و پس از آن، 15 شرکت دیگر نیز درخواست عضویت و سهامداری در این شرکت را ارائه دادند.

این شرکت که از امسال به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می کند، البته برای چرخیدن چرخ خط تولیدش استاندار و ادارات ذی ربط را به میدان طلبیده که در سال رونق بخشی به تولید ملی، آنان سهم خود را با ارائه حمایت های تسهیلاتی اشان ( آنهم تسهیلات ارزان قیمت و حتی بلاعوض ) همچنین راهنمایی اشان به این چرخه تولید بپردازند تا این کارگاه ها در سایه این شرکت، صنعتی شوند و به گود رقابت با تولیدکنندگان رقیب داخلی و خارجی وارد شوند.

در این مصاحبه، در روز جهانی کار و کارگر پای صحبت های بانو زهرا رضایی، این بانوی کارآفرین که در سال های 88 جوان برتر در تهیه پوشاک و چادر مسافرتی و در سال 89 نیز به عنوان کارآفرین برتر کشور همچنین جزو نام آوران و نان آوران استان انتخاب شد، می نشینیم و از زبان او چگونگی آغاز فعالیت خود در این رشته شغلی و انگیزه او از صنعتی کردن خط تولید پوشاک در استان را بخوانیم.

 

 چرا ادامه تحصیل ندادید و خیاطی را انتخاب کردید؟

در دوره دبیرستان رشته تحصیلی ام ریاضی فیزیک بود اما به خیاطی علاقه داشتم ، پس از دوره دبیرستان، دوره آموزش خیاطی را پشت سر گذراندم  چون هیچ علاقه ای به کارهای پشت میز نشینی نداشتم و توانایی تولید و اشتغالزایی را در خود می دیدم.

من از سال 80، دوزندگی را به صورت شخصی دوزی آغاز کردم اما این شخصی دوزی، من را راضی نمی کرد بنابراین تصمیم گرفتم با عده ای از دوستان که در آن دروه های آموزش خیاطی با هم آشنا شده بودم، دعوت به همکاری کنم که عده ای از آنها پذیرفتند.

 

کارگاه دوخت چادرهای مسافرتی و پیراهن مردانه را از چه سالی فعال کردید؟

ابتدا، کار را به صورت آزمایشی در سال های 85 و 86 آغاز کردم و در سال 87 هم این کارگاه تولیدی را به طور رسمی افتتاح کردم.

در آن زمان حدود 50 نفر به صورت دو شیفیت در محیط کارگاه مشغول به کار بودند چون دوزندگان این کارگاه زنان سرپرست خانواده و یا بد سرپرست تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی استان بودند برای آنها خیلی سخت بود که در کارگاه حضور داشته باشند و کار کنند بنابراین با کمک کمیته امداد، وام بانکی را برای این دوزندگان تهیه کردم تا آنها بتوانند چرخ خیاطی بخرند و سفارشات را در منزل خود بدوزند.

 

چرا دوخت این دو محصول را انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه خراسان شمالی و شهر بجنورد در مسیر عبور زائران امام رضا قرار دارد، انتخاب اول برای دوزندگی در کارگاهم تولید چادرهای مسافرتی بود البته دوخت این چادرها تا پایان سال 95 به صورت انبوه انجام می شد اما به علت اینکه قیمت پارچه چادرهای مسافرتی بسیار بالا رفت و تقاضا برای خرید چادر مسافرتی خیلی کم شد، تعداد دوخت این محصول را کم کردیم.

پس از آن در سال 88 توانستم قراردادهایی را برای دوخت پیراهن مردانه و چادر مسافرتی با چند شرکت پوشاک در تهران منعقد کنم.

 

زنانی که برای کارگاه شما دوزندگی می کنند تا چه اندازه به دوزندگی مسلط هستند؟

ابتدای آغاز کار به پای کارآوردن بانوان خیلی سخت بود چون آنها باید آموزش می دیدند و من با مدیریت وقت کمیته امداد آقای سبحانی درباره پای کارآوردن مددجویان کمیته امداد برای تولید پوشاک و چادر مسافرتی گفت و گو کردم و ایشان موافقت کردند و بخشی از هزینه های آموزش بانوانی که آمادگی برای کار در این کارگاه را اعلام کرده بودند را پرداختند و من خودم بخشی دیگر از هزینه آموزش به این بانوان را پرداختم.

 

در حال حاضر چند نفر برای کارگاه شما دوزندگی می کنند ؟

ابتدای شروع به کار این کارگاه 35  نفر نیرو برای کارگاهم دوزندگی می کردند و حتی به مرور زمان تعداد آنها به 150 نفر نیرو هم رسید اما تورم و افزایش هزینه های تولید باعث شد که تعداد نیروهایم در این کارگاه را کم کنم.

 

وضعیت حقوق و بیمه تامین اجتماعی آنها چگونه است؟

بیمه کردن این نیروها زمانی امکانپذیر است که آنها در کارگاه مشغول به کار شوند اما نیروهایم در منزل سفارشات کارگاه را می دوزند به همین علت سازمان تامین اجتماعی بیمه آنان در محیط منزل را نمی پذیرد که من بتوانم آنها را بیمه کنم.

از لحاظ حقوق هم هر بانویی هشت ساعت کار مفید را انجام دهد و سفارشات را به موقع تحویل دهد طبق قانون کار حقوقش را دریافت می کند اما عده ای ساعت کمتری کار می کنند و طبق ساعت کار انجام شده حقوق می گیرند.

 

تا به کنون چقدر توانسته اید نظر شرکت های تهرانی طرف قرارداد خود را جلب کنید؟

اول با تولید محصول با کیفیت و تحویل به موقع آنها توانسته ام رضایت شرکت های طرف قرارداد خود را جلب کنیم به طوریک این شرکت ها برای عقد قرارداد با این شرکت پیشقدم بوده اند.

 

با این قیمت مواد اولیه چگونه کارگاه اتان ادامه کار داده است؟

 بهمن و اسفند ماه 97 به طور کلی ضرر دادم ولی امسال یکسری از هزینه ها را به گردن شرکت طرف قراردادم انداختم چون ادامه کار با این قیمت مواد اولیه برای کارگاه من نمی صرفید.

 

برای توسعه کار خود چه کرده اید؟

سه سال قبل بر روی یک طرح کار کردم و از پارسال به این طرح جامع عمل پوشاندم من در قالب این طرح با مدیران کارگاه های تولید پوشاک شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان و راز و جرگلان گفتگو کردم و از آنها دعوت کردم که در راه اندازی شرکت تامین نیاز پوشاک استان مشارکت کنند.

رویکرد این شرکت آن است که مواد اولیه برای تولید پوشاک را تهیه کند، فروش و بازاریابی محصولات تولیدی سهامداران این شرکت را انجام دهد.

در این شرکت تامین نیاز پوشاک، تمامی تولیدکنندگان پوشاک استان سهامدار هستند و برای این شرکت صندوقی را راه اندازی کرده ایم تا سرمایه این شرکت را از محل سرمایه گذاری سهامداران این شرکت تامین کنیم.

 

هدف اصلی این شرکت چیست؟

تهیه مواد اولیه با کیفیت، تولید پوشاک با کیفیت، کاهش هزینه های جانبی و هزینه تولید همچنین عرضه محصولی با قیمت مناسب برای مشتری، افزایش تیراژ فروش، سودزایی بالا، رقابت با شرکت های تولید پوشاک در بازار داخلی و صادرات محصولات از اهداف راه اندازی این شرکت هستند.

 

این شرکت تامین نیاز پوشاک استان به طور رسمی از کدام سال پروانه فعالیت خود را اخذ کرد؟

آبان ماه سال 97 این شرکت تاسیس شد و تا پایان خرداد ماه امسال نیز فروشگاه عرضه محصولات این شرکت تامین نیاز  در بجنورد راه اندازی خواهد شد.

 

الان این شرکت جدید چند سهامدار دارد؟

در خراسان شمالی 9 کارگاه تولید پوشاک، سهامدار این شرکت تامین نیاز پوشاک استان شده اند و البته 15 شرکت کارگاه دیگر نیز که در استان فعالیت دارند تقاضای عضویت و سهامداری را به این شرکت تامین نیاز ارائه داده اند.

علاوه بر این، امکان خرید سهام توسط دوزندگان کارگاه های سهامدار این شرکت نیز فراهم شده است همچنین د آینده پیشنهاد عرضه فروش سهام برای عموم نیز در مجمع این شرکت به رای گذاشته می شود.

 

این شرکت جدید چگونه کار خواهد کرد؟

هر کارگاه تولیدی پوشاک استان که عضو این شرکت جدید شده است تولید بخشی از خط تولید این شرکت را در کارگاه هایشان بر عهده می گیرند که به طور مثال یک کارگاه پوشاک بچه گانه، یک کارگاه پیراهن مردانه و ... را تولید خواهند کرد.

 

کدام نهاد از قوت گرفتن این شرکت حمایت کرده است؟

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی حامی این شرکت بوده است که ما را در این مسیر حمایت کرده اند.

 

در حال حاضر چه انتظاری از دولت دارید؟

در حال حاضردغدغه تولیدکنندگان پوشاک، تهیه مواد اولیه به قیمت ثابت و ارزان است درحالیکه الان قیمت مواد اولیه برای تولید پوشاک خیلی بالا است همچنین حفظ خط تولید دوزندگی به تامین سرمایه در گردش نیاز دارد که انتظار داریم استاندار و ادارات ذی ربط برای ماندگاری این شرکت جدید ما را  با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و یا بلاعوض یاری کنند.

همینطور انتظار داریم که در استان شهرداری ها، بیمارستان و واحدهای صنعتی سفارشات تهیه لباس های مورد نیاز برای مجموعه خود را به این شرکت تولیدی ارائه دهند تا در این زمینه این خط تولید اینگونه حمایت شود و چرخ تولید این شرکت بچرخد.

 

آیا در این اقدام جدید نیروی جدیدی را به کار خواهید گرفت؟

حتما.

 

چه آینده ای را برای این طرح خود پیش بینی می کنید؟

الان فروش پوشاک در لباس فروشی های استان با قیمت بالا عرضه می شود درحالیکه قدرت خرید مردم پایین آمده است، بنابراین وقتی عرضه از کارگاه به صورت مستقیم به مرکز خرید آبیاید قیمت برای مشتری هم کاهش پیدا می کند.

در همین راستا،اولین فروشگاه عرضه محصولات شرکت تامین نیاز پوشاک استان در شهر بجنورد در ابتدای فصل تابستان امسال را بهره برداری می کنیم و پس از آن گام بعدی این شرکت ورود به عرصه صادرات است.

 

ارزیابی مالی و حقوقی این شرکت با کدام نهاد است؟

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان.  

 

درخاتمه زنانی که در کارگاه شما مشغول به کار هستند چه احوالی دارند؟

این بانوان قبل از اینکه در این کارگاه مشغول به کار شوند از لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی نداشتند و دچار افسردگی بودند اما آنها با مشغول به کار شدن برای دوزندگی پوشاک، روحیه بهتری برای زندگی پیدا کرده اند.

انتهای پیام/ قهرمانی  


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان