آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ساعت ۱۴:۳۶
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی :

منابع تامین آب بجنورد متنوع می شود/خسارت ۸ میلیاردی بارندگی های فروردین به شبکه فاضلاب بجنورد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اعلام کرد: با انجام مطالعات، زون آب آهکی در شمال شهر بجنورد شناسایی شده است که با حفر پنج چاه آب در این زون، منابع تامین آب برای شهر بجنورد متنوع می شود.
منابع تامین آب بجنورد متنوع می شود/خسارت 8 میلیاردی بارندگی های فروردین به شبکه فاضلاب بجنورد,

به گزارش عصر اترک، غلامحسین ساقی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که شرکت آب و فاضلاب استان برای جایگزینی پتروشیمی در زمینه بهره برداری از پساب تصفیه شده بجای آب چاه آهکی در شمال شهر بجنورد چه بوده است؟ اظهار کرد: زمانیکه کلنگ اجرای پروژه جی تی تی پی در محل پتروشیمی خراسان بر زمین زده شد شرکت آب و فاضلاب استان به مجتمع پتروشیمی خراسان به منظور تامین آب این مجتمع و این پروژه پیشنهاد بیع متقابل را ارائه داد.

ساقی گفت: در این پیشنهاد عنوان شد که مجتمع پتروشیمی خراسان نسبت به تکمیل شبکه فاضلاب باقیمانده در شهر بجنورد را اقدام کند و در مقابل این شرکت پساب تصفیه شده تصفیه خانه فاضلاب بجنورد به مدت 20 تا 25 سال را به مجتمع پتروشیمی خراسان تحویل می دهد.

وی افزود: در آن برهه از زمان، مجتمع پتروشیمی خراسان این پیشنهاد را نپذیرفت و این در حالی بود که این روش در شهرهای مشهد و اصفهان در قالب بیع متقابل میان صنعت، کشاورزی با شرکت آب و فاضلاب اجرایی شده بود.

وی با یادآوری این مطلب که همچنان مجتمع پتروشیمی خراسان از آب آهکی سفره های آبی شمال شهر بجنورد برای خط تولیدی اش بهره برداری می کند، تصریح کرد: ارزش آب آهکی همانند نفت است که آب آهکی در طول قرن ها شکل می گیرد و این در حالی است که این منبع آبی نباید برای صنعت مصرف شود.

ساقی در ادامه با بیان اینکه این مسئله را با استاندار جدید مطرح کرده ایم، عنوان کرد: استاندار نیز پس از اخذ گزارشات وضعیت سفره آب آهکی شمال شهر بجنورد همچنین ظرفیت پساب تصفیه شده تصفیه خانه فاضلاب بجنورد، گفتند که در این باره با وزارت نیز گفتگو خواهم کرد.

در عین حال، وی خاطر نشان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان منتظر نمانده است که با صرف زمان، این مسئله حل شود، در همین راستا، مطالعاتی را در شمال شهر بجنورد انجام دادیم و یک زون آب زیرزمینی خاصی را در شمال شهر بجنورد طراحی کردیم.

وی با بیان اینکه در این زون پنج چاه آب حفر خواهیم کرد، اعلام کرد: اولین چاه را حفر کرده ایم و به آب هم رسیده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی تصریح کرد: آب این سفره زیرزمینی شمال شهر بجنورد آهکی است.

وی گفت: با بهره برداری از این سفره آبی به منابع تامین آب بجنورد تنوع خواهیم داد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر منابع تامین آب شهر بجنورد چاه های منطقه ارکان، کلاته نقی و سد شیرین دره هستند.

ساقی درباره الگوی مصرف آب مردم شهر بجنورد نیز اظهار کرد: سال 97، اولین سالی بود که میزان رشد مصرف آب در استان روند کاهشی داشت.

وی گفت: تا زمانیکه الگوی سرانه مصرف آب برای هر خانواده ایرانی، مصرف 20 متر مکعب آب در هر ماه ملاک بود، 82 درصد از مشترکان استان نزدیک به این سرانه و یا کمتر از این سرانه، مصرف می کردند.

وی افزود: در حال حاضر سرانه مصرف آب از 20 متر مکعب در ماه به 18 متر مکعب در ماه کاهش یافته است که حال باید ارزیابی شود چه تعداد مشترک این الگو را رعایت می کنند.

در عین حال، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی یادآور شد: در استان، میانگین مصرف آب هر خانواده در هر ماه 13.6 متر مکعب است.

وی تاکید کرد: مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب از سوی هر شهروند به حفظ منابع آبی زیرزمینی هر منطقه و حفظ آن برای آیندگان کمک می کند.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که زیرساخت های شرکت آب و فاضلاب استان از وقوع سیلاب های فروردین ماه 98 چه خسارت هایی را متحمل شد؟ اعلام کرد: شهر بجنورد در این بارندگی های شدید، دچار آبگرفتگی معابر شد که شهرداری بجنورد نیز دریچه های فاضلاب شهر را به منظور خروج آب از سطح معابر گشود و این اقدام شهرداری موجب ورود رسوب و گل و لای به شبکه فاضلاب شهر شد.

ساقی افزود: این اقدام شهرداری همچنین به ایستگاه پمپاژ این شبکه نیز آسیب زد.

وی اعلام کرد: ورود رسوب همچنین گل و لای به شبکه فاضلاب شهر بجنورد و آسیب ایستگاه پمپاژ هشت میلیارد و 290 میلیون تومان خسارت وارد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطر نشان کرد: متاسفانه در شهر بجنورد هنوز مجرای آب باران بسیاری از ساختمان ها به شبکه فاضلاب متصل است که باید در این زمینه ورودی مجرای آب باران از شبکه فاضلاب جدا شود.

انتهای پیام/ قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان